لرزش تویوتا کمری هنگام شتاب گیری – علل و نحوه رفع آن

علت لرزش تویوتا کمری هنگام شتاب گیری چیست؟

یکی از مشکلاتی که موجب آزار و اذیت تمامی رانندگان و دیگر سرنشینان می شود، لرزش خودرو چه در سرعت های پایین و چه در هنگام شتاب گیری است. تویوتا کمری از جمله خودروهایی است که هنگام شتابگیری با چنین مشکلی مواجه است. مشکلی که نه تنها آزار دهنده است، بلکه می تواند خطرناک باشد. چنین ارتعاشی نشانه‌ای از یک مشکل اساسی در تویوتا کمری شما است که برای ایمنی جاده و رانندگی راحت باید فوراً برطرف شود. تویوتا اسپایدر مرکز ارائه فیس لیفت تویوتا از جمله ماشین های کمری، لندکروز، پرادو، کرولا و هایلوکس در ایران می باشد.

متداول‌ترین دلایل لرزش تویوتا کمری در سرعت‌های بالا، نامتعادل بودن چرخ‌ها، چرخ‌های نامرتب، آسیب‌دیدگی لاستیک‌ها، تاب برداشتن رینگ ها، بلبرینگ چرخ‌ها و شل شدن مهره‌ها است. دلایل کمتر رایج عبارتند از اکسل بد، سیستم تعلیق فرسوده یا قطعات فرمان یا فشار نادرست لاستیک. اگرچه ممکن است موارد زیادی باعث لرزش تویوتا کمری شما در هنگام شتاب گیری شود، اما رفع اکثر مشکلات آسان و کم هزینه است. چه مشکل زمان‌بندی، گیربکس یا مشکل میل درایو باشد، لرزش را به عنوان یک سیگنال هشدار در نظر بگیرید و قبل از هر چیز مشکل را تشخیص دهید. از مهمترین دلایل لرزش تویوتا کمری عبارتند از موارد زیر:

1. چرخ های نامتعادل

علت اصلی لرزش در تویوتا کمری هنگام رانندگی با سرعت بالا، نامتعادل بودن چرخ‌ها است، به‌ویژه هنگام لرزش یا لرزش فرمان. اگر فقط چرخ های جلو از حالت تعادل خارج شوند، لرزش معمولاً در فرمان قوی ترین است. اگر چرخ‌های عقب تعادل نداشته باشند، لرزش در سراسر بدنه خودرو احساس می‌شود.

علت از بین رفتن تعادل چرخ های تویوتا کمری چیست؟

عدم تعادل در چرخ های کمری شما معمولاً به دلیل سایش ناهموار لاستیک ها یا تماس با چاله ها یا موانع ایجاد می شود. این امر مرکز ثقل رینگ و تایر را به طور ناهموار در اطراف محور جابجا می کند. در ترکیب با نیروی گریز از مرکز که در سرعت های بالا رخ می دهد، چرخ شروع به ارتعاش می کند و فرمان شروع به لرزیدن می کند. این نه تنها ساییدگی و پارگی چرخ ها را افزایش می دهد، بلکه استهلاک سایر اجزای خودروی شما را نیز افزایش می دهد.

آیا تایرهای کاملا نو نیاز به بالانس دارند؟

لاستیک های جدید ممکن است دارای نقص هایی از طرف سازنده باشد. اگر لاستیک‌های جدیدی روی رینگ‌های تویوتا کمری خود نصب کرده‌اید، این یک روش مناسب است که لاستیک‌ها را به درستی بالانس کنید تا از لرزش و سایش زودرس چرخ ها که ناشی از عدم تعادل چرخ ها است جلوگیری کنید.

چرخ های کمری چگونه بالانس می شوند؟

چرخ‌های تویوتا کمری را می‌توان بر روی تجهیزات ویژه‌ای به نام بالانس چرخ که در اکثر تعمیرگاهای خودرو موجود است، بالانس کرد. چرخ ها در دستگاه گیره می شوند و سپس می چرخند. در طول چرخش، سنسورهای مختلف تعیین می‌کنند که چرخ‌ها صاف یا ناهموار کار می‌کنند. اگر عدم تعادل تشخیص داده شود، با چسباندن وزنه های کوچک به رینگ اصلاح می شود. اینها وزن توزیع نابرابر لاستیک را جبران می کنند و اطمینان می دهند که چرخ به خوبی کار می کند.

بالانس کردن چرخ های تویوتا کمری

لاستیک های تویوتا کمری هر چند وقت یک بار باید بالانس شوند؟

هیچ فواصل ثابتی برای بالانس کردن لاستیک ها در کمری شما وجود ندارد، اما توصیه می شود چرخ ها را همزمان با تعویض لاستیک ها هر شش ماه یا 8000 تا 11000 کیلومتر بالانس کنید. بالانس منظم نه تنها سایش لاستیک را کاهش می دهد و از آسیب های گران قیمت به وسیله نقلیه جلوگیری می کند، بلکه سواری و ایمنی شما را نیز افزایش می دهد.

2. تراز بد چرخ ها

چرخ‌های نامناسب همچنین می‌توانند باعث ایجاد مشکلات لرزش در تویوتا کمری شما شوند. تراز چرخ یک جنبه مهم و اغلب نادیده گرفته شده در تعمیر و نگهداری است. چاله‌ها و حاشیه‌ها به راحتی می‌توانند تراز چرخ های شما را به هم بزنند. و در نتیجه کنترل ضعیف و فرسودگی بیش از حد لاستیک‌ها را به همراه داشته باشند.

نشانه های تراز نامناسب چرخ در تویوتا کمری چیست؟

بارزترین نشانه های عدم تراز چرخ ها در کمری زمانی است که وسیله نقلیه شما به یک سمت کشیده می شود و شما دائماً مجبور هستید فرمان را برای رانندگی در یک خط مستقیم تنظیم کنید. برخی از علائم دیگر عبارتند از فرسودگی ناهموار یا سریع لاستیک، کج بودن فرمان هنگام رانندگی مستقیم و صدای جیغ لاستیک ها.

تراز چرخ ها در تویوتا کمری چگونه انجام می شود؟

تراز چرخ ها عمدتاً با استفاده از ابزارهای تشخیصی الکتریکی انجام می شود. با استفاده از حسگرهایی که به چرخ‌های کمری متصل هستند، یک سیستم کامپیوتری میزان انحراف مقادیر واقعی از مقادیر هدف را تشخیص می‌دهد. مقادیر هدف مقادیر استاندارد شده ای هستند که توسط سازنده مشخص شده است. مقادیر اندازه گیری شده را می توان در رایانه مقایسه کرد و انحرافات به طور مستقیم تفسیر و تصحیح می شوند.

نحوه تراز کردن چرخ های تویوتا کمری

هر چند وقت یک بار باید چرخ های تویوتا کمری را تراز کنیم؟

برخلاف قطعات فرسوده، هیچ فواصل نگهداری ثابت از طرف سازنده برای تراز چرخ ها وجود ندارد. بنابراین، چنین بررسی معمولا به صلاحدید خود شما است. با این وجود، توصیه می شود که آج ها را حداقل به عنوان بخشی از چرخش لاستیک هر شش ماه یا 10000 کیلومتر بررسی کنید. توجه داشته باشید که عادات رانندگی می تواند به شدت بر تعداد دفعاتی که نیاز دارید چرخ های کمری خود را تراز کنید تأثیر بگذارد.

3. انواع آسیب لاستیک تویوتا کمری

آسیب تایر یکی از دلایل رایج لرزش فرمان یا لرزش بدنه خودرو است. تمام لاستیک های تویوتا کمری خود را از نظر بریدگی، ترک، برآمدگی و سایش ناهموار به صورت چشمی بررسی کنید. اما گاهی اوقات آسیب به لاستیک به راحتی قابل مشاهده نیست، به عنوان مثال زمانی که تسمه داخل لاستیک پاره می شود که حتی ممکن است برای لاستیک های کاملا نو اتفاق بیفتد.

شکستگی، برآمدگی یا حباب در دیواره جانبی لاستیک شما نشانه آسیب به لاشه یا بدنه لاستیک است و زمانی رخ می دهد که از روی موانع خاصی مانند چاله های عمیق با سرعت بالا عبور می کنید.

4. انواع آسیب رینگ

یکی از دیگر عوامل مهم در لرزش تویوتا کمری هنگام شتاب گیری یا در سرعت های آهسته می توان به انواع آسیب های رینگ اشاره کرد. لبه خم شده نیز می تواند باعث ایجاد لرزش در تویوتا کمری شما شود. چنین آسیب‌هایی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که موانعی مانند محدودیت‌ها، سرعت‌گیرها یا چاله‌های عمیق خیلی سریع از آن عبور می‌کنند. این امر به ویژه در هنگام رانندگی با سرعت بالا منجر به لرزش می شود. بالانس کردن چرخ ها احتمالا مشکل را حل نمی کند، یک رینگ خم شده باید تعویض شود.

رینگ های خم شده عامل لرزش تویوتا کمری

چرخ ها را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که رینگ ها خم نشده اند و پره ها آسیبی ندیده اند. حتی اگر هیچ آسیب قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد، کل لبه ممکن است تغییر شکل داده و در نتیجه قطر ناهموار شود. یک مکانیک با تجربه می تواند با نصب آن بر روی دستگاه بالانس چرخ، آن را عیب یابی کند.

5. خراب شدن بلبرینگ های چرخ

بلبرینگ چرخ معیوب می تواند دلیل لرزش تویوتا کمری و تکان های آن باشد. رایج‌ترین نشانه‌های خرابی بلبرینگ چرخ عبارتند از صدای خراش در کابین هنگام رانندگی مستقیم، صدای ضربه در هنگام پیچ‌ها و لرزش خودرو. هر چه سرعت خود را بیشتر کنید، صدای ساییدن شدیدتر و لرزش خودرو هم بیشتر می شود.

خراب شدن بلبرینگ ها

اگر بخواهید علائم بلبرینگ چرخ معیوب را نادیده بگیرید و به رانندگی ادامه دهید، خطرناک می شود. در بدترین حالت، چرخ آسیب دیده هنگام رانندگی قفل می شود یا حتی پاره می شود. اجازه ندهید تا این حد پیش برود.

علت خرابی بلبرینگ چرخ در تویوتا کمری چیست؟

حتی زمانی که کمری خود را در یک خط مستقیم می‌رانید، بلبرینگ ها باید نیروهای شعاعی بالایی را جذب کنند. کل وزن خودرو بر روی یاتاقان ها قرار دارد. هنگام رانندگی، سرعت نیروهای اضافی ایجاد می کند. اگر یک منحنی نیز از آن عبور کند، نیروهای محوری رخ می دهد. ضربه های زیاد بر یاتاقان ها در جاده های ناهموار یا هنگام رانندگی از چاله ها نیز رخ می دهد. انواع ضربه ها بسیار بیشتر از بارهای زیاد به بلبرینگ ها آسیب می رساند. بنابراین، تمام یاتاقان های چرخ در نهایت از کار می افتند. با این حال، این که چقدر زود شکست بخورند بستگی به عادات رانندگی دارد.

6. شل شدن مهره های چرخ

یکی دیگر از دلایل ارتعاش در تویوتا کمری شما واضح است و تشخیص آن ساده است، ممکن است مهره های گیره چرخ در هنگام تعویض لاستیک شل شده باشند یا به درستی سفت نشده باشند. این علت را می توان با کمک یک آچار کشی بررسی و رد کرد.

شل شدن مهره چرخ ها

برای هر تعویض لاستیک مهم است توپی چرخ و قسمت پشت رینگ در اطراف سوراخ مرکزی باید ترجیحاً با یک برس سیمی تمیز شود تا همه آلودگی ها با خیال راحت پاک شوند.

7. خراب شدن محور چرخ

فرسوده شدن یا معیوب شدن اجزای محور نیز می تواند باعث ایجاد لرزش های ناخواسته در تویوتا کمری شما شود. اکسل میله یا شفتی است که چرخ ها را می چرخاند و وزن خودرو را تحمل می کند. آنها وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ ها را بر عهده دارند.

8. سیستم تعلیق فرسوده

شل بودن اجزای سیستم تعلیق یا فرمان می تواند باعث ایجاد لرزش در کمری شما شود. اتصالات توپی بیش از حد فرسوده یا انتهای میله های اتصال، تنظیم صحیح وسیله نقلیه شما را دشوار می کند. برخی از علائم رایج عبارتند از ارتعاش از قسمت جلو یا از طریق فرمان، صدای تق تق یا صدای تق تق که از سیستم تعلیق جلوی شما می آید، به ویژه هنگام عبور از سرعت گیر یا هنگام چرخاندن خودرو در موارد شدید، قسمت جلویی شما نه تنها می‌تواند بلرزد، بلکه می‌تواند به شدت در سرعت‌های بالا تکان بخورد، این پدیده به “لرزش مرگ” لقب گرفته است.

9. کم شدن باد لاستیک

یکی از دیگر دلایل لرزش تویوتا کمری شما می تواند کاهش فشار باد لاستیک ها باشد. فشار کم لاستیک همچنین می تواند تویوتا کمری شما را در سرعت های بالا به لرزش درآورد. اطمینان حاصل کنید که فشار باد در هر چهار لاستیک مطابق با فشار توصیه شده توسط سازنده باشد. فشار هوای توصیه شده روی گیره درب راننده یا در دفترچه راهنمای مالک ذکر شده است.

10. باد کردن بیش از حد لاستیک ها

اگر فشار باد تایر خیلی زیاد باشد، لاستیک فقط با مرکز آج جاده را لمس می کند. در نتیجه، خود را بیشتر فرسوده می کند و به طور ناهموار فرسوده می شود. علاوه بر این، فشار بیش از حد بالای لاستیک عواقب منفی دارد. فاصله ترمز طولانی تر به دلیل سطح تماس کمتر است. سفتی بیش از حد آج های تایر می تواند باعث لرزش کمری در سرعت بالا شود.

نتیجه نهایی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا تویوتا کمری شما در سرعت بالا می لرزد. وقتی به دنبال دلیل می گردید، همیشه باید با واضح ترین و البته شایع ترین دلایل شروع کنید که ما در ابتدای همین بخش برای شما آورده ایم. شاید برای شما کار سختی باشد که مشکل لرزش تویوتا کمری خود را تشخیص دهید، اما یک تعمیر کار حرفه ای به راحتی می تواند دلیل لرزش کمری شما را تشخیص دهد.

toyota-facelift 2020 (3)

تویوتا اسپایدر
بزرگترین مرکز فیس لیفت تویوتا در ایران

انجام فیس لیفت و تغییر ظاهر تمامی خودروهای تویوتا در ایران به جدیدترین مدل ها مثل 2022

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *