انواع چراغ های خودرو و زمان استفاده از آنها

انواع چراغ های خودرو و زمان استفاده از آنها

چراغ های خودرو از مهمترین بخش های آن به حساب می آیند که استفاده نادرست از آنها علاوه بر اینکه شما را آزار می دهد، باعث آزار دیگران هم می شود. خودروها مخصوصا خودروهای مدرن چراغ های زیادی دارند که هر کدام برای زمان خاصی کاربرد دارد. به عنوان مثال اگر به ماشین های تویوتا نظیر لندکروز و پرادو توجه کنید، چندین چراغ در قسمت جلو و عقب قابل مشاهده است که نقش موثری در رانندگی بی خطر ایفا می کنند.

انواع چراغ های خودرو و زمان استفاده از آنها

تویوتا اسپایدر مرکز خرید لوازم جانبی ماشین های تویوتا و ارائه کیت فیس لیفت تویوتا در این بخش می خواهد در مورد انواع چراغ های خودرو و همچنین نحوه و زمان استفاده از آنها برای شما بگوید. اگر به قوانین و مقررات رانندگی توجه کنید، برای استفاده از تمامی چراغ ها قوانین و مقررات خاصی وضع شده که تمامی رانندگان موظف به رعایت کردن آنها هستند. در بسیاری مواقع نظیر استفاده نادرست از نور بالا و پایین چراغ های جلو باعث آزار دیگر رانندگانی می شود که از روبرو به شما نزدیک می شوند. در چنین مواقعی پلیس می تواند راننده خاطی را جریمه کند.

بسیاری از کاربران فکر می کنند چراغ ها تنها در شب ضروری هستند، اما هنگامی که در یک مسیر قصد دارید به سمت راست یا چپ بپیچید اگر از چراغ راهنمای خود استفاده نکنید وسایل نقلیه ای که پشت سر شما در حال حرکت هستند از تغیر مسیر شما آگاه نیستند و امکان تصادف بسیار زیاد می شود. اما با وجود چراغ های ترمز و راهنمای عقب به راحتی می توانید وسایل نقلیه ای که پشت سر شما در حال حرت هستند هشدار داده و آنها را از نیت خود آگاه کنید. با این وجود چراغ های خودرو تنها در شب کارایی ندارند بلکه در هنگام روز هم از بسیاری جهات کاربردی هستند.

ما در پایین به معرفی انواع چراغ های خودر و اینکه راننده چه زمانی و چگونه باید از آنها استفاده کند، می پردازیم. در برخی خودروها چراغ های اضافی پیدا می شود که کاربرد زیادی ندارند اما در این بخش ما چراغ هایی را لیست کرده ایم که تقریبا در تمامی خودروها مشترک هستند.

چراغ های جلو (نور بالا / پایین)

چراغ های بزرگ جلو که از دو بخش نور بالا و پایین تشکیل می شوند مهمترین چراغ های خودرو به حساب می آیند. این چراغ ها در مرحله اول به راننده این امکان را می دهد که جاده را در تاریکی ببیند(اینها اولین چراغ هایی بودند که برای خودرو به کار رفته اند). علاوه بر این موقعیت خودرو را برای دیگر وسایل نقلیه مشخص می کند. نورهای پایین توزیع نور را برای ایجاد روشنایی کافی رو به جلو و مایل به اطراف بدون آزار سایر رانندگان با تابش خیره کننده بیش از حد فراهم می کنند.

اما هنگام استفاده از نور بالا پرتوهای بلند توزیع شدید نور را در مرکز و بدون کنترل بر تابش خیره کننده نور ارائه می دهند. برعکس چراغ های نور پایین شما تنها زمانی می توانید از نور بالا استفاده کنید که هیچ خودرویی در فاصله کمتر از 150 متر با شما در حال رانندگی نباشد. فراموش نکنید که افراد زیادی در هنگام شب به خاطر مشکل بینایی که دارند، دید مناسبی نسبت به مسیر ندارند، با رعایت مقررات و تغیر نور بالای خود به نور پایین به آنها کمک کنید تا شما هم سهمی در کاهش تصادفات داشته باشید.

چراغ های بزرگ جلو شامل یک بخش مهم دیگر به نام چراغ های چشمک زن یا چراغ های راهنما هستند که معمولا در لبه بیرونی چراغ قرار دارند و قبل از اینکه به راست یا چپ بپیچید باید راهنمای آن را فعال کنید تا به دیگر رانندگان هشدار دهید.

چراغ های عقب (چراغ خطر، راهنما و دنده عقب)

چراغ‌های عقب فقط برای تولید نور قرمز در عقب خودرو الزامی هستند و به گونه‌ای سیم‌کشی می‌شوند که هر زمان که چراغ‌های جلو روشن هستند روشن شوند. این به رانندگانی که پشت سر شما حرکت می کنند کمک می کند تا موقعیت شما را برای آنها مشخص کنند. برای ساخت این چراغ ها معمولا از طلق های قرمز استفاده می شود تا بهتر نگاه کاربران را خیره کنند.

اما چراغ های عقب همانند چراغ های جلو شامل چند بخش می شوند که عبارتند از چراغ های خطر یا ترمز، چراغ های راهنما (فلاشر) و چراغ های دنده عقب. چراغ های خطر عقب در مرحله اول همزمان با روشن کردن سکن یا چراغ های جلو روشن می شوند. در مرحله دوم هنگامی که شما پدال ترمز را فشار می دهید نور آنها بیشتر می شود و به رانندگان هشدار می دهند تا از سرعت خود بکاهند.

راهنمای عقب یا فلاشر بخش سوم چراغ های عقب به حساب می آید که برای پیچیدن به سمت راست یا چپ به حالت چشمک زن در می آید. رانندگان موظف هستند که 100 متر قبل از اینکه مسیر خود را تغیر دهند، راهنمای آن سمت را روشن کنند تا به دیگر رانندگان هشدار دهند و آنها را از تصمیم خود آگاه کنند.

چراغ دنده عقب

یکی از دیگر چراغ های مهم عقب که امروزه در تمامی خودروها مشاهده می شود، چراغ دنده عقب نام دارد. این چراغ با طلق های سفید احاطه می شود تا نور به راحتی از آن عبور کرده و فضای عقب ماشین را روشن کند. این چراغ ها زمانی که شما به دنده عقب می روید به صورت خودکار روشن می شوند.

چراغ های دی لایت یا روز روشن

این چراغ ها کاربرد زیادی ندارند و بیشتر به صورت سلیقه ای بر روی خودروها نصب می شوند. چراغ های دی لایت یا روز روشن یک گزینه برای غیر فعال کردن آنها وجود دارد که کاربران در صورت نیاز می توانند آنها را غیر فعال کنند. این چراغ ها تماما جنبه ظاهری دارند و باعث می شوند که شما بیشتر در دید قرار بگیرید.

چراغ های مه شکن

دیگر چراغ های مهم خودرو چراغ های مه شکن هستند که در جلو و عقب خودرو به کار گرفته می شوند. چراغ های مه شکن معمولا در پایین ترین سطح سپر جلو  یا عقب نصب می شوند و در شرایطی نظیر هوای مه آلود و غبارآلود که دید رانندگان کاهش می یابد از چراغ های مه شکن برای تقویت دید استفاده می شود. به این چراغ ها پروژکتور هم گفته می شود. پروژکتورها به گونه ای نور را ساطع می کنند که از شکسته شدن آن توسط مه یا ذرات معلق در هوا جلوگیری می کند. شما باید در شرایطی از این چراغ ها استفاده کنید که نور چراغ های جلو موثر نباشد، یعنی دید شما به اندازه زیادی کاهش پیدا کند. در بعضی خودروها هم شاهد چراغ های مه شکن عقب هستیم که کاملا مشابه با مه شکن های جلو عمل می کنند.

چراغ های راهنما

ما در بخش چراغ های جلو و عقب گفته ایم که فلاشرها یا چراغ های راهنما از چراغ های مهم خودرو به حساب می آیند. این چراغ برعکس دیگر چراغ ها در چندین قسمت از ماشین نصب می شوند. در قسمت جلو با چراغ های بزرگ جلو یکپارچه می شوند و در قسمت عقب هم با چراغ های خطر یا ترمز یکپارچه می  شوند. چراغ های چشمک زن یا راهنما که برای هدایت کردن دیگر رانندگان و اعلان دادن به آنها هنگامه خارج شدن از مسیر یا پارک استفاده می شوند بر روی گلگیر جلو و حتی آینه ها هم نصب می شوند.

چراغ های پلاک ماشین

یکی از دیگر چراغ های رایج در خودرو چراغ های پلاک هستند. در هنگام شب خواندن شماره پلاک خودرو بدون استفاده از چراغ های پلاک امکان پذیر نیست. در همین راستا خودروسازان موظف هستند تا از چراغ های پلاک در قسمت عقب و جلو ماشین استفاده کنند. این چراغ ها معمولا در قسمت بالایی و کناری پلاک ماشین به تعداد متفاوت نصب می شوند.

چراغ سقف ماشین

چراغ سقف خودرو از چراغ های داخل کابین خودرو به حساب می آید که در بسیاری مواقع به آن نیاز پیدا می کنید. هنگامی که وارد خودرو می شوید و دنبال چیزی می گردید یا حتی جا انداختن سوئیچ خودر و پیدا کردن هر چیزی نیاز به روشنایی دارید. در بعضی از خودروها شما می توانید تنظیمات آنها را به گونه ای قرار دهید که همزمان با باز شدن درب های ماشین چراغ سقف خودرو روشن شود. همچنین با بستن درب های ماشین چراغ خاموش شود.

چراغ صندوق عقب

چراغ صندوق عقب همانند چراغ سقف خودرو عمل می کند و همزمان با باز کردن صندوق عقب روشن می شوند. استفاده از چراغ های داخل صندوق به شما کمک می کند تا خیلی راحت فضای داخل صندوق را ببینید و به راحتی هر چیزی را پیدا کنید. تعداد این چراغ ها در صندوق عقب به مدل ماشین و سازنده آن بستگی دارد.

تویوتا اسپایدر مرکز خرید چراغ تویوتا با بهترین قیمت و خدمات می باشد. شما می توانید همچنین انواع لوازم جانبی این خودروها نظیر مانیتور و  غیره را از همین جا تهیه و خریداری نمایید.

toyota-facelift 2020 (3)

تویوتا اسپایدر
بزرگترین مرکز فیس لیفت تویوتا در ایران

انجام فیس لیفت و تغییر ظاهر تمامی خودروهای تویوتا در ایران به جدیدترین مدل ها مثل 2022

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *