منظور از حجم موتور یا سی سی در خودرو چیست؟

منظور از سی سی موتور خودرو چیست؟

یوزرهای عزیز ما در این بخش می خواهیم درباره حجم موتور صحبت کنیم و اینکه بگوییم منظور از سی سی خودرو چیست؟ موتور از مهمترین عناصر خودرو به حساب می آید که طراحی و علکرد بسیار پیچیده ای دارد. سطح قدرت موتور خودرو به حجم سیلندرهای آن که با یکای سی سی یا (سانتی متر مکعب) مشخص می شود بستگی دارد. تویوتا اسپایدر مرکز خرید کیت فیس لیفت تویوتا در این بخش درباره حجم موتور یا همان سی سی موتور برای شما صحبت می کند.

منظور از سی سی موتور خودرو چیست؟

یکی از زمینه های کلیدی که باید قبل از خرید یک ماشین جدید در نظر گرفت، اندازه موتور است. اندازه موتور خودرو تاثیر زیادی بر عملکرد و ارزش یک وسیله نقلیه خواهد داشت. اما اندازه موتور به چه معناست و چگونه بر تمایل شما به خرید خودرو تأثیر می گذارد؟ در اینجا، ما نگاهی به این خواهیم داشت که اندازه موتور یا همان سی سی موتور خودرو چیست؟

حجم موتور خودرو به چه معناست؟

اندازه موتور حجم سوخت و هوایی است که می توان از داخل سیلندرهای خودرو عبور داد و بر حسب سانتی متر مکعب (سی سی) اندازه گیری می شود. اندازه موتور خودرو معمولاً بر حسب لیتر مشخص می شود که به نزدیکترین یک دهم لیتر گرد می شود. به عنوان مثال، خودرویی که دارای موتور 1390 سی سی است، 1.4 لیتر توصیف می شود.

منظور از سی سی موتور خودرو چیست؟-2

موتورهای بنزینی به چهار گروه زیر 1.0 لیتری، 1.0 تا 2.0 لیتری، 2.0 تا 3.0 لیتری و 3.0 پلاس تقسیم می شوند. موتورهای 1.0 لیتری یا کمتر معمولاً دارای سه یا چهار سیلندر هستند و بسیاری از آنها از توربوشارژر برای تقویت بیشتر استفاده می کنند. به طور سنتی، خودرویی با موتور بزرگتر نسبت به خودرویی با موتور کوچکتر قدرت بیشتری تولید می کند. با این حال، برخی از خودروهای مدرن دارای موتورهای توربوشارژ هستند که به آنها اجازه می دهد تا از قبل قدرتمندتر باشند. مقدار قدرتی که یک موتور تولید می کند به سی سی آن بستگی دارد. هر چقدر فضای سیلندر بیشتر باشد حجم بیشتری از سوخت و هوا در احتراق موتور شرکت می کنند که در نتیجه باعث افزایش نیروی تولیدی موتور می شود.

موتورهای با سی سی کمتر (موتور کوچک)

موتورهای کوچکتر (اغلب بین 1 لیتری و 1.9 لیتری) مقرون به صرفه ترین هستند زیرا برای ایجاد نیرو سوخت کمتری می سوزانند. با این حال، این اغلب می تواند در مقایسه با یک موتور بزرگتر منجر به قدرت کمتری شود. آنها معمولاً برای اهداف رانندگی مخصوصا در سطح شهر کارآمدتر هستند. اگر همین موتور را بخواهید میزان نیروی تولیدی آن را افزایش دهید باید ابتدا سی سی آن را افزایش دهید، تا بتواند سوخت بیشتری مصرف کند و در نهایت هم نیروی بیشتری تولید کند.

موتورهای با سی سی بیشتر (موتور بزرگتر)

یک موتور بزرگتر، به عنوان مثال، یک موتور 2.0 لیتری و بالاتر، ممکن است قدرتمندتر از یک موتور 1.2 لیتری باشد، اما به احتمال زیاد سوخت بیشتری می سوزاند. یک موتور قدرتمندتر می‌تواند سریع‌تر شتاب بگیرد و به سرعت‌های بالاتری برسد، با این حال، برای ایجاد این قدرت باید سوخت بیشتری به سیلندرهای آن پمپاژ شود. این خودرو ها هر چند پاسخ بهتری به نیاز رانندگان ارائه می دهند اما نمی توانند گزینه مناسبی برای دوستداران محیط زیست باشند.

موتورهای توربوشارژ

موتورهای توربوشارژ گونه پیشرفته ای از موتورهای احتراق داخلی هستند که با هدف ساخت موتورهای سبک و در عین حال قدرتمند از این تکنولوژی استفاده می شود. اما برای بسیاری از افراد واژه توربوشارژ شناخته شده نیست. اما آیا می دانید که توربوشارژ چگونه قدرت موتور را افزایش می دهد؟ هنگامی که خودرو تقریبا با حداکثر سرعت در حال حرکت است و می خواهید سرعت خود را بیشتر کنید، ایجا توربروشارژ به کار می آید. توربوشارژ در واقع هوای فشرده را وارد سیلندر می کند. موتورهای احتراق داخلی در دورهای بالا با کاهش حجم هوای ورودی به سیلندر موتور روبرو می شوند. برای این موتورها می توان با افزایش فشار سوخت بیشتری وارد محفظه سیلندر کرد اما هوا نه.

هو در اثر خلا که هنگام پایین رفتن پیستون در سیلندر موتور ایجاد می شود وارد محفظه احتراق می شود. هر چه دور موتور بیشتر شود زمان باز و بسته شدن سوپاپ های هوا هم بیشتر می شود به عنوان مثال در دور 3000 موتور میل لنگ 50 دور در ثانیه می چرخد. سوپاپ نصف دور میل لنگ باز و بسته می شود. یعنی 25 بار در هر ثانیه. اگر دور را به 4000 برسانیم، دور میل لنگ به 66 و میزان باز و بسته شدن سوپاپ در هر ثانیه به 33 می رسد. با این وجود نتیجه می گیریم در دورهای بالاتر موتور با کمبود هوا روبرو می شود که توربو شارژ فعال می شود و حجمی از هوای فشرده را برای احتراق وارد موتور می کند. برای مثال یک موتور توربو  1 لیتری اکوبوست فورد می تواند تقریبا به اندازه یک موتور 4 سیلندر 1800 سی سی نیرو تولید کند.

کدام موتور برای ماشین من بهتر است؟

هنگامی که نوبت به انتخاب موتور می رسد باید در نظر داشته باشید که کدام موتور برای ماشین شما مناسب است. اگر از نظر مالی محدودیتی نیست، می توانید یک موتور بزرگتر برای تولید نیروی بیشتر انتخاب کنید. از مشکلات اساسی موتورهای بزرگتر می توان به مصرف سوخت بالا اشاره کرد. هر چه محفظه سیلندر یک خودرو بیشتر باشد باید سوخت بیشتری به داخل آنها پاشیده شود که در نتیجه نیروی بیشتری توسط موتور تولید می شود.
چه به دنبال قدرت یا مقرون به صرفه بودن و سازگاری موتور با محیط زیست باشید، تحقیق در مورد اندازه موتور هر خودرویی که قصد خرید آن را دارید تا ببینید که آیا نیازهای شما را در یک خودرو برآورده می کند یا نه، همیشه ارزشمند است!

چگونه می توانیم سی سی موتور خودروی خود را بررسی کنیم؟

ساده ترین راه برای بررسی سی سی موتور خودروی شما، مراجعه به دفترچه راهنمای ماشین می باشد. در این دفترچه راهنما در چند بخش از جمله مشخصات خودرو به حجم موتور اشاره می شود. در برخی خودروها هم اطلاعات سازنده درج شده که می توانید به راحتی با آن تماس بگیرید و سی سی موتور خودروی خود را از آنها بپرسید.

toyota-facelift 2020 (3)

تویوتا اسپایدر
بزرگترین مرکز فیس لیفت تویوتا در ایران

انجام فیس لیفت و تغییر ظاهر تمامی خودروهای تویوتا در ایران به جدیدترین مدل ها مثل 2022

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *