همه چیز درباره کمپانی خودروسازی تویوتا

همه چیز درباره کمپانی تویوتا، تاریخچه و خودروهای آن

تویوتا به عنوان غول شرکت های خودروسازی قاره آسیا، باعث واهمه شرکت های خودروسازی آمریکایی و اروپایی از جمله گروه فولکس واگن که خود برندهای پورشه، مازراتی، بوگاتی و غیره را یدک می کشد شده است. تویوتا ماجرای پیچیده ای دارد و قصه غم انگیزی از جنگ جهانی دوم برای دیگر خودروسازان تعریف می کند. تویوتا تنها شرکتی بود که به شدت فقر و تنگدستی را تجربه کرده و آن هم پس از جنگ جهانی دوم هنگامی که توسط متحدین بمباران شده بود و با حمایت دولت ژاپن توانسته دورباره روی پاهای خود بایستد. اکنون جهان شاهد قدرتنمایی این برند خودروسازی ژاپنی است که شایسته عنوان برترین تولید کننده خودروهای هیبرید و الکتریکی است.

همه چیز درباره کمپانی تویوتا و تاریخچه آن

Toyoda Automatic Loom Works نام شرکت نساجی و تولید کننده انواع ماشین آلات بافندگی خودکار ساکیشی تویودا پدر کیچیرو تویودا تاسیس کننده شرکت تویوتا بود که امروز به برترین تولید کننده خودرو در جهان تبدیل شده است. شرکتی که به خاطر قیمت و کیفیت بی نظیر خودروهای خود بسیار شناخته شده می باشد.

نام برند تویوتا برگرفته از نام تاسیس کننده آن یعنی کیچیرو تویودا است که در سال 1937 به طور رسمی این شرکت ژاپنی را تاسیس کرد. در واقع کیچیرو کسب و کار پدرش را که صنایع بافندگی بود به ساخت خودرو گسترش داد و توانست به پیشرفت های بزرگی در این زمینه برسد. اگر چه پیشرفت های بسیاری در این زمینه داشته اما از آنچه که بوده هم فاصله چندانی نگرفته و همچنان در زمینه تولید دستگاهای بافندگی هم فعالیت های خود را با قدرت ادامه می دهد. کیچیرو در کنار پدرش ساکیشی مشغول ساخت یک موتور گازوئیلی بود در حالی که پدرش او را زیر نظر داشت و از حمایت او غافل نبود. خیلی زود در سال 1934 یعنی سه سال قبل از اینکه این کمپانی به طور رسمی تاسیس شود تویودا موفق به ساخت اولین خودروی خود با تیپ A شد.

همه چیز درباره کمپانی تویوتا و تاریخچه آن

سال 1936 کچیرو مدل A را به مدل AA ارتقاء داد و یک سال بعد هم کمپانی تویوتا را با ریاست خود تاسیس کرد. نام برند را به تویوتا تغیر داد که در ژاپن آوازه دلپذیرتری داشت. شرکت تویوتا دارای بیش از 1000 شرکت تابعه می باشد که بسیاری از آنها در زمینه تولید خودرو، قطعات خودرو و خودروهای تجاری و صنعتی فعالیت دارند. این برند ژاپنی در جنگ جهانی دوم تولید خودروهای سواری را به حالت تعلیق در آورد و تمامی نیروی خود را برای تولید کامیون های نظامی برای خدمت به ارتش ژاپن صرف کرده بود. تویوتا پس از جنگ جهانی دوم با اوضاع هرج و مرج ژاپن کنار آمده و تا سال 1947 تولید خودروهای سواری را از سر نگرفت. لکسوس یکی از شرکت های تابعه تویوتا به حساب می آید که خودروهای لاکچری و بسیار لوکس تولید می کند.

هنگامی که تویوتا سهم 40 درصدی در بازار خودروهای داخلی ژاپن را به دست آورد و به بزرگترین خودروساز این کشور تبدیل شد، در اواخر دهه 1950 تسلط خود را بر بازارهای بین المللی تثبیت کرد. در سال 1957 با معرفی سری کراون در ایالات متحده آمریکا بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت، و در سال 1963 وارد بازار خودروهای اروپایی شد.

دفتر مرکزی این کمپانی در شهر تویوتا، یک شهر صنعتی در شرق ناگویا، ژاپن است. تویوتا با نوآوری هایی مانند برند لوکس خود یعنی لکسوس و اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه در جهان پریوس توانست به رشد قابل توجهی برسد. در سال 1999 تویوتا در هر دو بورس لندن و نیویورگ پذیرفته شد. این شرکت به گسترش در بازارهای جدید ادامه داد. به طور خاص با راه اندازی برند Scion خود در سال 2003 و پرده برداری از اولین خودروی هیبریدی لوکس جهان، Lexus RX 400h در سال 2005 خریداران جوان را هدف قرار داد.

با این حال، شرکت متعاقبا با چالش‌های مالی قابل توجهی مواجه شد. کاهش فروش ناشی از بحران مالی جهانی در سال 2008 و همچنین فراخوان ایمنی بین‌المللی بیش از هشت میلیون خودرو در سال 2010 که تولید و فروش چندین مدل برتر آن را به طور موقت متوقف کرد. تولیدات شرکت خودروسازی تویوتا در سال 2012 از مرز 200 میلیون عبور کرد. آغاز سال 2014، میلیون‌ها خودروی تولید شده توسط تویوتا و چندین شرکت خودروسازی دیگر توسط رگولاتوری در ایالات متحده به دلیل نقص احتمالی کیسه‌های هوای تولید شده توسط تامین‌کننده قطعات خودرو ژاپنی تاکاتا، فراخوان شدند. به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، این فراخوان “بزرگترین و پیچیده ترین فراخوان ایمنی در تاریخ ایالات متحده” بود.

امروزه تویوتا در بسیاری از کشورها کارخانه های مونتاژ و توزیع کننده دارد. علاوه بر محصولات خودرو، شرکت‌های تابعه آن مواد لاستیکی و چوب پنبه‌ای، فولاد، رزین‌های مصنوعی، دستگاه‌های بافندگی خودکار و کالاهای پنبه‌ای و پشمی تولید می‌کنند. برخی دیگر در زمینه املاک، واحدهای مسکونی پیش ساخته و واردات و صادرات مواد اولیه فعالیت می کنند. در مجموع 25 توزیع کننده و 3500 مرکز فروش مجموعا این نمایندگی را تشکیل می دهند. شبکه تویوتا در سراسر جهان، خدمات با بهترین کیفیت را به مشتریان ارائه می دهد و به این شرکت کمک می کند تا منحنی های فروش جهانی خود را افزایش دهد. ناگفته نماند که تویوتا مالک برندهای دیگری نظیر دایهاتسو، سایون، دینا، لکسوس و غیره می باشد.

اگر بخواهیم به محصولات ارزنده و محبوب این کمپانی بپردازیم شاید کمی انتخاب سخت باشد و اینکه بخواهیم یکی از خودروهای تویوتا را از لیست حذف کنیم آسان نباشد. از ماشین های پیکاپ تویوتا گرفته تا کمری و اس یو وی لندکروز و پرادو تا سدان های زیبا و بسیار لاکچری که از پیر و جوان دلبری می کنند.

تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروز یکی از خودروهای بسیار محبوب شرکت تویوتا به حساب می آید، که محصول قدیمی این شرکت ژاپنی است و داستان بحث برانگیزی دارد. در واقع لندکروز شبیه سازی از یک خودروی جیپ آمریکایی بود که برای خدمت به ارتش ژاپن ساخته شده بود. خودرویی که با درخواست شرکت آمریکایی سازنده جیپ، نام آن به لندکروز تغیر کرد. در سال 1954 اولین نسل از خودروهای لندکروز به حساب می آمد که تا سال 1955 تولید شده بود. پس از آن هم تویوتا نسل های دوم و سوم این ماشین را با کد J20 و J30 تا سال 1960 تولید کرده بود.

همه چیز درباره کمپانی تویوتا و تاریخچه آن

لندکروز خودروی آفرود شرکت تویوتا است که نسل J200 آن از سال 2007 به بعد روانه بازار ایران شده بود. تویوتا این خودروی خود را تا به امروز در چندین نسل به بازار عرضه کرده که هر چه جلوتر می رفتیم تکامل را در آن مشاهده می کردیم. هر چند بازار ایران از وجود مبارک این صخره نورد و هیولای ژاپنی در مدل های 2015 به بعد محروم شد ولی با خرید کیت فیس لیفت لندکروز می توانید خودروی خود را از نظر ظاهری ارتقاء داده و جذابیت آن را حفظ کنید.

تویوتا پرادو

یکی از دیگر مدل های محبوب شرکت خودروسازی تویوتا شاسی بلند پرادو نام دارد. خودرویی که کوچکتر از لندکروز است ولی جذابیت های خاص خود را در میان کاربران دارد. پرادو در ابتدا با عنوان تویوتا لندکروز پرادو به بازار عرضه می شد که خیلی ها آن را برادر کوچکتر لندکروز می نامیدند، اما رفته رفته راه خود را از لندکروز جدا کرد و امروز به تنهایی یک پرادو است و هیچگونه وابستگی به لندکروز ندارد. اولین نسل از تویوتا لندکروز پرادو در سال 1984 در مدل دو درب عرضه شده بود. در سال 1990 شرکت تویوتا نسل اول و J70 لندکروز پرادو را معرفی کرده، که تشخیص آن از برادر بزرگتر خود یعنی لندکروز کمی برای کاربران  دشوار بود. اکنون پرادو دارای یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و نیروی معادل 95 اسب بخار است. هر چه جلوتر می رفتیم پرادو جدی تر شده و از برادر بزرگتر خود متمایز تر می شد.

همه چیز درباره کمپانی تویوتا و تاریخچه آن

در سال 1996 تویوتا از نسل دوم پرادو با کد J90 رونمایی کرده بود. اکنون دیگر پرادو آن خودروی کوچک نیست و کاملا راه خود را از لندکروز جدا کرده است. پرادو J90 دیگر یک شاسی بلند حد متوسط است که در پی آینده درخشانی است. نسل سوم پرادو که از سال 2002 با کد J120 تولید آن آغاز شده بود از سال های 2005 به بعد راه به بازار ایران پیدا کرد. نسل چهارم تویوتا پرادو هم از سال 2009 با کد J150 پا به بازار گذاشت که در ایران هم تا قبل از اینکه با سد ممنوعیت ورود خودروهای بالاتر از 2500 سی سی روبرو شویم پذیرای این نسل از پرادو بودیم. پرادو هم از جمله خودروهایی است که تنها به صورت کار کرده خرید و فروش می شود. بسیاری از کاربران با خرید کیت فیس لیفت پرادو جذابیت پرادوی خود را حفظ کرده و آن را جوان تر می کنند.

تویوتا هایلوکس

یکی از دیگر خودروهای آفرود باز هم به شرکت تویوتا اختصاص دارد. هایلوکس خودرویی است که اگرچه اکنون با مدل پایه خود که در سال 1968 تولید شده خیلی تفاوت دارد ولی همچنان اصالت خود را حفظ می کند. تویوتا در سال 1968 برای اولین بار تویوتا هایلوکس را در نقش یک خودروی باربری روانه بازار کرده بود. اگر به تصویر پایین دقت کنید از نظر ظاهری می توان گفت نیسان آبی خودمان شباهت اندکی با آن دارد.

همه چیز درباره کمپانی تویوتا و تاریخچه آن

اما 4 سال بعد در سال 1972 نسل دوم این خودرو با تغیرات مهمی روانه بازار شد. و در ظاهر هم تغیرات جزئی قابل مشاهده بود. به عنوان مثال آینه های بغل از روی گلگیرهای جلو به درب ها منتقل شدند. با معرفی نسل سوم هایلوکس تغیرات به شدت احساس می شدند. اکنون قدرت آفرود این خودرو بیشتر شده و شاسی بلندتر شده است. هایلوکس اکنون علاوه بر اینکه یک خودرو باربری است قابلیت تفریحاتی هم دارد.

همه چیز درباره کمپانی تویوتا و تاریخچه آن

هر چه جلوتر می رویم هایلوکس برای کاربران آشناتر به نظر می آید. با نسل چهارم که در اوایل دهه 80 میلادی معرفی شد، مشتریان می توانستند با توجه به نیاز خود هایلوکس را خریداری کنند. اینکه یک هایلوکس با قابلیت باربری می خواهید یا یک خودروی دو دیفرانسیل با آفرود بی نظیر. در واقع اوج برنامه های تویوتا برای فروش هایلکوس با نسل پنجم آغاز شد و آن هم زمانی که پای Toyota Hilux به بازار آمریکا باز شد.

نسل ششم تویوتا هایلوکس اولین هایلوکسی بود که پایش به بازار ایران باز شد. خودرویی که ابتدا به خاطر قابلیت آفرودی که داشت بیشتر در اختیار ارگان های نظامی قرار داشت ولی رفته رفته نظر بسیاری از ایرانیان را جلب خود کرده است. نسل هشتم ماشین های هایلوکس هم با امکانات فوق العاده در سال 2015 وارد بازار ایران شد. در حال حاضر تمامی خودروهای هایلوکس که در ایران خرید و فروش می شوند کارکرده هستند.

همه چیز درباره کمپانی تویوتا و تاریخچه آن

تویوتا به عنوان یک برند بسیار قدیمی پا به پای کاربران و خواسته های آنها پیش می رود. ماشین های تویوتا یکی پس از دیگری رضایت مشتریان را جلب کرده اند تا همچنان تویوتا یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی در جهان باشد. تویوتا اسپایدر مرکز خرید فیس لیفت تویوتا نظیر هایلوکس، کمری، لندکروز، پرادو و کرولا در ایران می باشد.

toyota-facelift 2020 (3)

تویوتا اسپایدر
بزرگترین مرکز فیس لیفت تویوتا در ایران

انجام فیس لیفت و تغییر ظاهر تمامی خودروهای تویوتا در ایران به جدیدترین مدل ها مثل 2022

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *